Hlbšie do tajomstva indickej klasickej hudby a konečne rozdiely medzi dvoma tradíciami

Už som tu spomínal, že Indická klasická hudba sa delí na Hindustánsku a Karnatskú. Ako my máme rytmus, tak oni majú Tálu. Ako my máme melódie, tak oni majú Rágu. Rága a Tála nie sú ale to, čo my môžeme nazvať slovom rytmus. Každá Rága, či Tála má svoje predpisy a určité Rágy sa hrajú v rôznych obdobiach dňa.

Možno vás bude zaujímať, aký je rozdiel medzi karnatskou a hindustánskou tradíciou. Pri názve Karnatská tradícia sa niekomu môže vybaviť práve názov štátu Karnátaka, ktorý leží na juhu Indie. Logicky z toho vyplýva, že tento štýl sa hrá v juhoindických oblastiach. Pri hindustánskej tradícii už samotný názov “Hindustan” môže prezradzovať dosť. Hindustan je pomenovanie pre Indiu v perzskom jazyku. Sever Indie totiž dobili moslimskí Peržania a práve to prispelo ku rozdeleniu indickej klasickej hudby. Ďalším faktorom môžu byť nástroje a hoci sa v oboch tradíciách používa Tanpura, Sitár a Tabla sú typické pre hindustánsku klasickú hudbu, zatiaľ čo pre tú južnú je zrejme typický Mridangam, ako aj Vína. Tých nástrojov je oveľa viac, než som spomínal, ale taktiež v oboch tradíciách sa využíva jeden hudobný nástroj, ktorý máme my. Je to náš ľudský hlas. Hovorí sa, že karnatská tradícia je viac vokálna, než hindustánska. Taktiež Rágy v hindustánskej tradícii sú oveľa voľnejšie komponované, než v karnatskej tradícii.

Keďže spev sa považovalo podľa Indov za najväčšie umenie, poskytol som tu dve vokálne ukážky pre porovnanie oboch hudobných žánrov indickej klasickej hudby.

Karnatský štýl:

Hindustánsky štýl:

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s